Narciarstwo to jedna z najbardziej popularnych, zimowych form aktywności fizycznej. Gwarantuje nie tylko wysiłek ale i psychiczną satysfakcję, jaką daje obcowanie z monumentalnym żywiołem gór. Zanim jednak rzucimy się w wyścig z wiatrem na stoku, należy rozważyć kwestię sprzętu. Dopiero dopasowanie nart do wzrostu, wagi i umiejętności zapewni pełnię korzyści płynących z tego sportu.
Z tego artykułu dowiesz się:
Na początek
Przy zakupie nart należy trzymać się odpowiedniej strategii. Przede wszystkim – ustalić stan własnych umiejętności, a także cele jakie sprzęt ma spełniać, tzn. czy planujemy pogłębić umiejętności, nauczyć się określonego stylu jazdy, czy zwyczajnie pobawić się zjeżdżając po niebieskich trasach. Jeśli z jazdą na nartach mamy styczność po raz pierwszy zdecydowanie najlepsze będą lekkie i miękkie narty Easy Carver. Umożliwiają łatwe skręty i doskonale nadają się do wolniejszej jazdy. Warto dodać, że po opanowaniu podstaw konieczna będzie wymiana ich na model bardziej zaawansowany, przez co wiele osób decyduje się na wypożyczenie lub zakup używanych. Na etapie podstaw ten rodzaj nart jest jednak jak najbardziej wskazany.
Rodzaje nart
- Allround – najpopularniejszy typ nart. Są przeznaczone dla osób o przeciętnych i średniozaawansowanych umiejętnościach, jeżdżących rekreacyjnie po stokach. Nie wymagają dużego nakładu siły i umożliwiają łatwe skręty.
- All Mountain – narty o zwiększonej szerokości (powyżej 75mm), która umożliwia sprawną jazdę w głębokiej warstwie śnieżnej. Nadają się też do jazdy po wygładzonych stokach, jednak uzyskują na nich niższe prędkości.
- Race – narty przeznaczone dla zaawansowanych narciarzy, do szybkiej jazdy po stromych trasach. Są cięższe i stabilniejsze. Umożliwiają precyzyjną jazdę, jednak wymagają dużego nakładu siły i umiejętności jazdy. Występują w formie nart slalomowych i gigantowych.
- Crosscarver – odmiana nart Race, prostsza w sterowaniu. Jest bardziej miękka, przez co wymaga użycia mniejszej siły.
- Free Ride – Narty o dużej szerokości. Przeznaczone do jazdy poza szlakami, w śnieżnym puchu. Dzięki szerokości do 120 mm nie zapadają się w nieprzygotowanym podłożu. Można kupić ich wersją z podwyższonym tyłem (Twintip Backcountry), umożliwiającą również jazdę tyłem.
- Twintip–Freestyle – skrócone narty, dedykowane miłośnikom snowparków. Technologia twin-tip, czyli podniesienie obu końców nart umożliwia jazdę i lądowanie tyłem. Pozwalają na wykonywanie różnych ewolucji.
- Narty Skitourowe – lekkie, łączące w sobie funkcje nart zjazdowych i biegowych. Przeznaczone do turystyki narciarskiej, dzięki swojej szerokości nie zapadają się w terenie. Ich konstrukcja ułatwia podchodzenie pod górę.
- Narty damskie – narty dostosowane do fizyczności kobiet, o przesuniętym montażu wiązania. Są produkowany dla wszystkich powyższych rodzajów nart.
- Narty młodzieżowe – narty dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży (lżejsze i skrócone), występują we wszystkich rodzajach.
Charakterystyka nart
Po ustaleniu rodzaju, warto przyjrzeć się poszczególnym cechom sprzętu, który kupujemy.
- Długość – Dłuższe narty są stabilniejsze ale też mniej zwrotne, nadają się do jazdy rekreacyjnej. Dla fanów szybkiej jazdy wymagającej sprawnych reakcji polecane będą narty skrócone, o lepszej zwrotności.
- Szerokość – Również wpływa na zwrotność. Im węższa narta, tym większą mamy kontrolę nad skręcaniem. Szersze narty sprawdzają się poza trasami, dzięki wyporności.
- Rocker – Wyprofilowanie narty w taki sposób, by kontakt ze śniegiem miała jej środkowa część, a nie – tak jak w przypadku zwykłych nart carvingowych – jej końce. Pozwala to uzyskać większą zwrotność, co ma znaczenie szczególnie poza szlakiem.
- Taliowanie – Im większe taliowanie narty, tym mniejszy jest promień skrętu. Zwężenie w środku zwiększa szybkość reakcji, jednak przy dużej różnicy szerokości pod wiązaniem i na dziobach, potrzebny jest większy nakład siły przy skręcaniu.
- Twardość poprzeczna – Jest to własność wpływająca na jakość jazdy na krawędzi. Od twardości poprzecznej zależy jak bardzo narta podatna jest na skręcenie podczas krawędziowania. Im jest twardsza tym większa część krawędzi przywiera do podłoża.
- Sztywność wzdłużna (flex) – Na twardym podłożu sztywność narty zwiększa kontrolę nad torem jazdy, jednak przy skrętach carvingowych zmniejsza się jej przyczepność do podłoża. Dla początkujących narciarzy może to stanowić trudność.
- Tłumienie drgań – Zależy od materiałów konstrukcyjnych. Zwiększa komfort jazdy, zmniejszając wpływ drgań na ciało narciarza.
- Elastyczność – Parametr wpływający na przyśpieszenie narty podczas wyjścia z zakrętu. Jeśli elastyczne są szczególnie końce nart, przyśpieszenie to będzie wyższe. Elastyczne dzioby natomiast zmniejszają je, ułatwiając kontrolę.